حسین شریعتمداری تاکید کرد که بستن تنگه هرمز به روی تمامی کشتی‌ها و شناورهای اروپایی لازمه دفاع از منافع ملی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. وقتی حریف، به قول سعدی «‌سگ را گشاده» است، چرا باید «‌سنگ‌ها بسته» باشد؟!

حسین شریعتمداری

به گزارش همشهیر آنلاین حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان در یادداشتی با عنوان «شتر» ما و «سگ» اروپا! نوشت:
 
۱- اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از تحریم سه شرکت هواپیمایی ایران خبر داده و اعلام کرده است؛ «‌سه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر و هواپیمایی ساها، به علت آن‌که موشک‌ها و پهپادهای ساخت ایران را به روسیه منتقل کرده‌اند مورد تحریم این اتحادیه قرار گرفته و نمی‌توانند به کشورهای اروپایی پرواز کنند»! همه شواهد به‌وضوح حکایت از آن دارند که اتهام حمل موشک و پهپاد به روسیه! فقط یک بهانه است و این اقدام اتحادیه با هدف حمایت از رژیم وحشی و جنایتکار صهیونیستی صورت می‌پذیرد و بازتاب خشم دولت‌های اروپایی از ایران اسلامی، به علت دفاع جانانه از مظلومان لبنان و فلسطین است. 

یکی از گزارش‌های خبری کیهان امروز به همین موضوع اختصاص دارد و در این وجیزه به نکته دیگری در طول گزارش یاد شده می‌پردازیم. 

۲- در ضرب‌المثل آمده است «‌بعضی‌ها آن‌قدر بی‌دست و پا هستند که اگر سوار شتر هم بشوند، باز هم سگ پاچه‌شان را گاز می‌گیرد»!‌... با تاکید بر این واقعیت بدیهی که در مثل مناقشه نیست باید گفت برای ایران اسلامی با اقتدار مثال‌زدنی و کم‌نظیری که از آن برخوردار است، شایسته نیست و به اصطلاح خیلی افت دارد که سران بی‌هویت کشورهای اروپایی و همپیمان اسرائیل وحشی و جنایتکار دست به تحریم هوایی کشورمان بزنند و از این سوی با هیچ واکنش پشیمان‌کننده‌ای روبه‌رو نشوند. آن هم در حالی که ده‌ها اهرم قدرتمند برای تنبیه سران بی‌اختیار و بُزدل اروپا در اختیار داریم! نباید و مبادا مصداق کسی باشیم که بر شتری بلندقامت سوار است ولی باز هم یک سگ کوتاه‌قد توان گاز گرفتن پاچه او را داشته باشد؟!

۳- در این یادداشت کوتاه فقط به یکی از اهرم‌ها اشاره می‌کنیم‌. بخوانید! تنگه هرمز، دومین تنگه پرترافیک دنیاست که روزانه نزدیک به ۱۸ میلیون بشکه نفت که معادل ۴۲ درصد نفت ‌خام حمل‌شده جهان توسط نفتکش‌هاست، از آن عبور می‌کند. جمهوری اسلامی ایران با استناد به کنوانسیون‌های ۱۹۵۸ ژنو و ۱۹۸۲ جامائیکا که موضوع آن «نظام حقوقی آبراه‌های بین‌المللی و حق عبور کشتی‌هاست» حق دارد و می‌تواند در صورتی که منافع ملی خود را در مخاطره ببیند، تنگه ‌هرمز را به روی کشتی‌های نفتکش و حتی کشتی‌های حامل کالای تجاری و تسلیحاتی کشورهای متخاصم (در اینجا کشورهای عضو اتحادیه اروپا) ببندد و دلیلی ندارد که این کشورها از تنگه‌ای که در آب‌های سرزمینی کشورمان قرار دارد اجازه عبور داشته باشند. مواد ۱۴ تا ۲۳ از کنوانسیون ژنو و مواد ۱۷ تا ۲۷ کنوانسیون جامائیکا، بر این حق مسلم برای کشورهای ساحلی آبراه تاکید و تصریح دارد و در ماده ۱۶ کنوانسیون آمده است که «‌تشخیص بی‌ضرر بودن و یا خسارت‌بار بودن عبور کشتی‌ها» بر عهده کشور ساحلی آبراه‌هاست.

۴- دیروز، وزارت امور خارجه کشورمان در اعتراض به اقدام اتحادیه اروپا، سفیر کشور مجارستان را که کشورش ریاست دوره‌ای این اتحادیه را بر عهده‌ دارد به وزارت خارجه فراخواند که اقدامی پسندیده و از وظایف تعریف‌شده وزارت خارجه است ولی بدیهی است که کافی نیست و بستن تنگه هرمز به روی تمامی کشتی‌ها و شناورهای اروپایی لازمه دفاع از منافع ملی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. وقتی حریف، به قول سعدی «‌سگ را گشاده» است، چرا باید «‌سنگ‌ها بسته» باشد؟!

کد خبر 891247
منبع: کیهان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    9 3
    اگرسیاسیون ماعرضه داشته باشن کل اروپارامیشه فلج کردولی صدحیف ک فرزندانشون وبعضی هم خودشون دوتابعیتی ونسبت به اونها تعهددارن وهمه کشوررافدای خانوادشون میکنن.
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    5 0
    نمی دونم ولی باید جواب خوبی به اینها بدن .
  • خلیج فارس IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    4 0
    آفرین باید یه حرکتی بکنیم خیال نکنند که مجسمه هستیم وهرچه دلشان خواست با ما بکنند
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    2 0
    ایران باید به یمنی گرای کشتی های اروپایی رو بده و خودش هم در خلیج فارس کشتی های اروپایی روبا صدها قایق زلفقار توقیف کنه که ناو های امریکایی هم حد خودشون رو بدونن
  • Ema IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    1 0
    دقیقا از همون لحظه‌ی اول که این خبر رو شنیدم به فکر بستن تنگه ی هرمز افتادم .چرا ایران اقتدار نداره....چرا...یه درس درست و حسابی به همشون بدید هوا داره سرد میشه میدونید چقدر سوخت لازم دارن؟!!!!!!
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      0 0
      ظاهرا باز هم پای ظریف و دوستان وسطه
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    یه وزیر امور خارجه مثل شهید امیرعبداللهیان لازمه که نداریم انصافا دمش گرم چی دادیم و چی گرفتیم